BUKA PUASA - Popia Basah

Sunday, June 24, 2007



Bahan-bahan :
1 batang karot (dihiris nipis memanjang)1 biji sengkuang (dihiris nipis memanjang)
sedikit udang kering (dicuci & ditumbuk halus)
sedikit taugeh (dicelur)
sedikit garam dan serbuk kunyit
kulit popia segera (ada jual di pasaraya)
2 sudu besar pes cili
2 sudu besar gula
sedikit air asam jawa (agak 2 sudu besar)
bawang goreng
kacang tanah (digoreng & ditumbuk halus)
minyak untuk menumis
sedikit air

Bahan dicincang halus :
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih


Cara penyediaan inti :
Panaskan minyak dan masukkan separuh daripada bahan yang telah dicincang halus tadi. Goreng hingga kekuningan dan masukkan udang kering yang ditumbuk halus, kacau hingga garing. Masukkan hirisan karot dan sengkuang. Jangan biarkan terlalu lama kerana sayur akan menjadi layu dan tidak rangup. Masukkan garam dan serbuk kunyit untuk menjadikannya sedikit kekuningan. Angkat dan biarkan sejuk.

Cara penyediaan cili :
Panaskan minyak dan tumiskan bahan yang telah dihiris halus. Kacau hingga garing dan masukkan pes cili bersama air asam jawa, garam dan gula. Pastikan cili digoreng hingga terbit bau wangi dan kelihatan pekat serta sedikit melekit. Untuk memastikan ianya melekit, pastikan gula mencukupi supaya rasanya lebih manis dan tidak pedas.

Cara penyediaan popia :
Keluarkan kulit popia dari peti sejuk dan biarkan dengan udara luar lebih kurang 1/2 jam. Keluarkan selapis demi selapis dan tutup baki yang tidak digunakan lagi dengan tuala lembab. Ambil sekeping kulit popia, letakkan pada kedudukan menyerong. Sapukan sedikit cili dan letakkan di atasnya dengan karot dan sengkuang yang telah digoreng bersama taugeh yang telah dicelur tadi. Taburkan dengan sedikit bawang goreng dan kacang tumbuk (kalau suka). Gulungkan kulit popia dan pada penghujungnya letakkan sedikit air sebagai gam untuk melekatkannya. Setelah itu sapukan lagi dengan sedikit cili di atasnya dan ulangi sehingga habis. Siap untuk dihidangkan. Bagi yang gemar dengan 'scrambled egg' boleh lah taburkannya sebagai menggantikan bawang goreng dan kacang tumbuk. Selamat mencuba....kalau ada komen, postkan lah untuk kak cik, k?

1 comments:

Unknown said...

Kak Cik,

Best aaahhh.... Thanks.

Imran

KaKCiK | ReCiPeS Copyright © 2010 Designed by GeZoRT for LyZa Vector by GeZoRT