Gulai Rebung Bersama Udang

Saturday, March 20, 2010



Bahan-bahan :
3 batang rebus kuning (dibelah/dipotong kasar)
**untuk menghilangkan bau yang kuat, rebuskan dahulu rebung ini di dalam periuk yang berasingan selama 10min. Angkat dan buang air rebusan, cuci rebung hingga bau yang kurang menyenangkan itu agak berkurangan.
100gm udang hidup
2 sudu besar serbuk kari daging
1 sudu besar serbuk kari ikan
1 sudu besar kerisik
1/2 mangkuk santan pekat

Bahan tumis :
2 tangkai daun kari
1 batang kulit kayu manis
2 kuntuk bunga cengkih
2 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
3 sudu besar minyak masak
1 sudu kecil halia kisar
2 sudu besar bawang besar kisar

Cara penyediaan :
Panaskan minyak di dalam periuk dan masukkan ke semua bahan tumis. Kacau hingga garing dan masukkan serbuk kari daging dan ikan yang telah dicampur bersama air dan dijadikan pes. Kacau hingga naik bau dan masukkan kerisik. Apabila agak garing, masukkan rebung yang telah direbus dan air, biarkan hingga mendidih dan rebung menjadi layu supaya rasa rempah meresap ke dalam rebung tersebut. Akhir sekali, masukkan udang dan biarkan hingga masak, tuang santan ke dalam periuk dan kacau sehingga menggelegak di atas api yang perlahan.

1 comments:

Diana said...

A blog is beautiful, has interesting recipes. And photos are beautiful too. You may want to think about it and the version of the blog in English. I also have a blog that deals with easy recipes. You are welcome to visit, maybe you get some new ideas for your blog.

KaKCiK | ReCiPeS Copyright © 2010 Designed by GeZoRT for LyZa Vector by GeZoRT