BUKA PUASA - Pulut Sekaya aka Seri Muka

Thursday, July 19, 2007




Bahan-bahan (lapisan bawah) :
2 cawan pulut
2 1/2 cawan santan cair
sedikit garam

Bahan-bahan (lapisan atas) :
2 cawan santan pekat
1/2 cawan gula
1/2 cawan air daun pandan (pekat)
3 sudu besar tepung gandum
3 sudu besar tepung beras
2 biji telur
sedikit garam
sedikit kulit kayu manis (tumbuk halus & tapis bersama jus pandan)

**Masukkan santan, gula, telur, garam, air daun pandan dan kulit kayu manis yang telah ditapis ke dalam blender dan mesin hingga berbuih. Keluarkan dan campurkan adunan bersama tepung gandum dan tepung beras. Kacau hingga sebati dan tuang ke atas pulut yang telah dikukus.

Cara penyediaan :
Bersihkan pulut dan rendam agak2 3 jam sebelum dimasak. Toskan airnya dan kukuskan sehingga masak. Sediakan loyang bulat atau 4 segi berukuran 8". Tekankan pulut yang telah masak tadi supaya mampat dan cantik. Kukuskan semula dan tuangkan adunan lapisan atas perlahan-lahan ke atas pulut tadi. Kukus lebih kurang 1/2 jam dan sejukkan dahulu. Gunakan pisau plastik untuk memotong supaya tidak melekat dan senang dikeluarkan daripada loyang.
**Kalau nak lebih sedap dan kalau rajin, bakarkan pulut sekaya yang telah dimasak ini menggunakan api arang. Caranya : letakkan ketulan arang dan sabut di atas bekas aluminium dan tutupkan bahagian atas loyang dengan aluminium ini. Biarkan sebentar hingga lapisan atas pulut sekaya kelihatan keperang-perangan, barulah diangkat. Rasanya lebih sedap...kalau tak percaya, cuba tengok. Tapi kerjanya leceh skit la.....

1 comments:

Anonymous said...

waa...tq kak cik...nampak senang jer...nk try la resepi ni ptg nanti ye

KaKCiK | ReCiPeS Copyright © 2010 Designed by GeZoRT for LyZa Vector by GeZoRT