BUKA PUASA - Cucur Badak

Monday, July 16, 2007




Bahan-bahan untuk kulit :
250 gram ubi keledek (lebih bagus kalau gunakan keledek merah)
3 1/2 sudu besar tepung gandum
200 gram udang basah (saiz sedang) - buang kepala dan ekor je
minyak untuk menggoreng

Bahan-bahan inti :1/2 biji kelapa parut segar
100 gram udang kering - ditumbuk halus
1 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
1 sudu besar pes cili
1 batang serai
sedikit jintan putih & manis - tumbuk halus
garam & gula
sedikit serbuk kunyit
4 sudu besar minyak masak

Cara penyediaan kulit luar :
Rebuskan keledek hingga empuk, buangkan kulitnya dan lecek hingga hancur. Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit bersama garam, uli hingga doh menjadi lembut.

Cara penyediaan inti :
Kisarkan kelapa parut bersama sedikit air hingga menjadi sedikit halus dan keluar lemak santannya. Bawang putih, bawang merah dan serai dimesin halus.
Panaskan minyak dan tumiskan bawang dan serai yang telah dimesin, juga udang kering yang telah ditumbuk tadi. Biarkan hingga wangi, kemudian masukkan kelapa parut yang dimesin, serbuk kunyit, jintan manis dan jintan putih yang ditumbuk halus, pes cili, garam dan gula secukup rasa. (Jangan masuk terlalu banyak garam sebab apabila inti kering, ia akan menjadi masin). Masak hingga inti menjadi agak basah2 tetapi jangan terlalu berair, nanti susah nak masukkan ke dalam doh. Bila telah masak, biarkan seketika hingga ia sejuk. Untuk membuat cucur badak, ambil sedikit doh agak2 besar bola pingpong, leperkan ia dan masukkan inti di tengah2nya. Tutup kulit dan tekapkan seekor udang basah tadi di atasnya. Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng hingga kelihatan keperang-perangan, kemudian bolehlah diangkat dan makan.

0 comments:

KaKCiK | ReCiPeS Copyright © 2010 Designed by GeZoRT for LyZa Vector by GeZoRT